تبلیغات
ذاکرالحسین(ع) کربلایی مهرداد امیری - روضة الشهداء کتابی بی بدیل
مادرم گفت به من اشک تو از شیر من است/من تو را گریه کنه شاه دو عالم کردم
 
 

در این قسمت قصد دارم راجع به کتابی صحبت کنم که بسیار مورد هجمه و

بی مهری بسیاری آن هم در سالیان اخیر!!! قرار گرفته است.

کتابی که برای تمامی اهالی روضه آشناست.

کتاب شریف (( روضة الشهداء)).

این کتاب شریف یکی از قدیمی ترین کتابها و مآخذ موجود شیعه است.

هرچند در سالیان اخیر بسیاری راجع به آن قضاوتهای ناروایی نموده اند که

انشالله به عنایت هادی کل امم ٬ امیرمومنان علی علیه السلام خداوند درهای

حقیقت را برایشان باز کند و چشمهایشان را به نور حقیقت روشن نماید.  

 

این کتاب شریف به قلم ادیبانهء مورخ و محقق گرانقدر قرن نهم ودهم

هجری قمری ٬مرحوم ملاحسین کاشفی رحمة الحسین علیه به رشتة

تحریر در آمده است.

(روضة الشهداء٬طبع تهران٬انتشارات اسلامیه٬سال۱۳۷۱ ه ق٬ ص ۳۲۱ الی ۳۲۹ )

 

 مولف کتاب شریف روضة الشهداء :

کمال الدین٬ ملاحسین ابن علی واعظ کاشفی رحمة الله علیه (متوفی ۹۱۰ ه ق)

محققی سبزواری الاصل که در قرن نهم هجری در شهر شیعه نشین سبزوار

سپس در شهر وپس از آن در شهر نیشابور و پس از آن در شهرمقدس مشهد

و مدتی در بین مردم هرات به وعظ می پرداخته اند.

با کمی دقت میتوان دریافت که سبزواری الاصل بودن ملا حسین رحمة الله علیه

با دستیابی او به بسیاری از مستندات وقایع تاریخی شیعه بی ارتباط نیست.

در اینجا لازم است توضیحاتی راجع به سبزوار شیعه پرور داده شود.

 

سبزوار :

سبزوار شهری است دارای مردمانی پاک ظینت با سوابقی نورانیه در

ابراز ارادت به ذوات مقدسهء اهلبیت علیهم السلام و قضایای عجیبه ای

پیرامون ظهور و بروز دو اصل اساسی تولی و خصوصا تبری از

جوهرهء پاک مردمان آن سامان در کتاب شریف (مجالس المومنین)

ـ اثر طبع نورانی علامهء شهید قاضی نورالله ابن شریف الحسینی

المرعشی الشوشتری رحمة الله تعالی علیهماـ و در سایر کتب معتبره

تحریر شده است.

(مجالس المومنین٬جلد اول٬طبع تهران ٬ انتشارات اسلامیه٬سال ۱۳۷۷ ه ش.ص۱۱۳)

ودر جای دیگری نیز آمده است که :

از طرفی مهاجرت سادات موسویهء بنی مختارعلیهم السلام به شهر

سبزوار هم میتواند علاوه بر افزایش امنیت به منظور حفظ آثار

اهلبیت علیهم السلام در آن سرزمین ٬ بر بالا بردن سطح آگاهی محققین

آن سامان از تاریخ زندگی آل الله نیز٬ تاثیر بسزایی داشته باشد. چرا که

این سلاله های اطهار همواره مرجع اهل خراسان واقع گردیده اند.

(مجالس المومنین ج ۱ صفحات ۱۴۵ و ۳۲۸ )

سادات جلیل القدر از طایفهء بنی مختار رحمة الله علیهم علاوه بر

پرورش در دامان خاندان وحی ٬ از بسیاری از  اتفاقات و

وقایع خانوادگی اهلبیت علیهم السلام آگاهی داشتند و به آن واقف بوده اند٬

و چون مدت مدید و طولانی عهده دار تولیت عتبات مقدسهء نجف اشرف

و کربلای معلا  نیز بوده اند ٬ طبعا عهده داربودن این تولیت ٬

آنها را برآن داشت که نسبت به چگونگی رویدادهای عاشورا ٬ تحقیق و

تفحص بیشتری داشته باشند.

ملا حسین رحمة الله علیه از چنین شهری به پا خواسته است.

 

 جایگاه علمی ملاحسین کاشفی رحمة الله علیه :

جایگاه علمی این عالم بزرگوار با بیش از ۳۵ مورد تالیف در

علوم حدیث ٬ تفسیر٬ تاریخ ٬ادبیات ٬ نجوم و...بر هیچ انسان باانصاف

خبیر و آگاهی پوشیده نیست.

مولانا حسین واعظ کاشفی در علم فقه و نوشتن مطالب و کتب در این

مورد استعداد فراوانی داشته‌است که از ان جمله می‌توان به

جواهرالتفسیر و تفسیرالمواهب اشاره نمود.

کتاب ارجمند روضة الشهداء نیز اژ ان کتابهایی نیست که هرکس از

راه رسید بتواند با نیش زبان و زهرقلم خدشه ای برآن وارد سازد.

 

در اینجا نظر مخالفان را جلب میکنم به بیان عالمانهء علامهء عصر ٬

آیت الله حاج شیخ ابوالحسن شعرانی رحمة الله علیه که در مقدمهء

جامع و کاملی که بر بعضی از نسخه های کتاب مورد بحث مرقوم

فرموده اند.

ایشان می فرمایند :

((کتب و روایاتی که مولف (ملاحسین کاشفی) ازآنها نقل می کند٬

بسیاری در عهد ما موجود نیست و شاید بعضی را معتبر ندانیم٬

اما حاشا که چنین مردی سخن بی دلیل آورد.))

 

قابل توجه :

براهل تاریخ و ادب پوشیده نیست که اهمیت مقتل روضة الشهداء

در عصر خود تا به حدی بوده است که به خاطر قرائت کتاب شریف

(روضـة الشهداء) در مجالس فارس زبان و (روضــة الواعظین)

در مجالس عرب زبان توسط علما ٬ وعاظ و مرثیه خوانان ٬

مجالس ذکر مصائب سیدالشهداء به نام مقدس ((روضه)) منور گردید

و مرثیه خوانان را به لقب شریف((روضه خوان)) مزین نمود.

 

اهل ایراد توجه کنند :

کسانی که به کتاب (روضة الشهداء) ایراد میگیرند بهترست به این

نکته توجه کنند که سخن پراکنی در مذمت چنین کتابی به منزلهء بی حرمتی

 به تاریخ تشیع و بی سواد قلمداد کردن تمامی بزرگانی محسوب میشود

که این کتاب را در مجالس قرائت فرموده اند و همچنین جسارت به علمایی

است که نسبت به خواندن کتاب مذکور در مجالس سکوت اختیار فرمودند.

چون کوچکترین اثری از اعتراض علمای بزرگ شیعه در آن عصر نسبت

به کتاب مقدس روضة الشهداء و خواندن آن در مجالس روضه خوانی

دیده نشده است.

کدام انسان صاحب شعوری می تواند مقام و جایگاه عالم جلیل القدری

مثل حاج شیخ جعفر شوشتری اعلی الله مقامه الشریف را منکر شود؟؟؟

ایشان در پایان منبر خود و هنگام ذکرمصیبت  از کتاب پرارج روضة الشهداء

استفاده میفرموده اند و این مطلب را آیت الله معظم حاج شیخ محمدجعفر

شوشتری رحمة الله علیه در کتاب شریف ((آیات بینات فی حقیقة بعض المنافات))

نقل فرموده اند.

مطلب قابل توجه اینست که جمع بسیاری از محققین شیعه ٬ نه تنها این

کتاب شریف را معاذالله ٬ ضعیف السند نپنداشته اند ٬

بلکه مطالب بکر آن را سند تحقیقات و کتابهای بی نظیرشان قرار داده اند.

به عنوان مثال فحل الفحول٬ عالم بی نظیر و استادالمراجع٬

آیت الله کمپانی رحمة الله علیه در واقعهء دامادی شاهزاده قاسم علیه السلام

به این کتاب شریف استناد میکند.

درپایان عرض میکنم آنهایی که کارشان ایراد و انقلت کردن به چنین

کتابی می باشد بهتراست با کمی توسل به آستان آل الله علیهم السلام از خدا

بخواهند تا خود را در وقایع عاشورا و مثل آن صاحب نظر ندانند و

با کمی تحقیق حقیقت را دریابند٬ نه اینکه صرفا با توجه به شنیدنیهای

بی سند و کم خردانه و خواندن ۲ خط کتاب بی سند خود را بالاتراز 

علمایی مانند مرحوم کمپانی رحمة الله علیه بدانند.

بهتر است چنین کسانی راه دیگری را برای بزرگ کردن شخصیت و

به رخ کشیدن مطالب علمی بی دلیل و پوچشان پیدا کنند.

 

در فرازی از زیارت اباعبدالله علیه السلام آمده است :

خدا لعنت کند کسانی که تو را کشتند با زبان و دستشان(قلمشان).....

پناه میبرم به حسن علیه السلام از شر قاتلان آل الله

 

انشالله در آینده ای نزدیک مطلب تکمیلی بر این قسمت اضافه خواهم کرد.

 

یا علی مدد

آخرین مطالب